کنسرت هم کالایی لاکچری می شود!

کنسرت هم کالایی لاکچری می شود!

1401/12/14 - 11:52 ارسال شده توسط :دهکده موسیقی دسته بندی :اخبار موسیقی 0 نظر

جشنواره موسیقی فجر و اجرای چند کنسرت نوید آن را می‌دهد این حوزه پس از چند ماه خاموشی باز چراغش روشن شده است. البته این موضوع به مذاق خیلی‌ها به خصوص مردم خوش نیامده است زیرا قیمت بلیت‌ها به قدری افزایش یافته که شوق و ذوق بسیاری از مردم برای حضور در کنسرت‌ها کور شده است.

دهکده موسیقی
  
هنوز یک ماه از آغاز دوران تازه موسیقی ایران نگذشته است؛ اما صحبت از فروش بلیت های نیم میلیون تومانی در تهران و سایر نقاط به گوش می‌رسد که با واکنش‌هایی همراه بود. حالا دیگر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای رفتن به کنسرت‌ها چیز عجیبی نیست و بسیاری از خواننده‌ها در همین محدوده قیمت بلیت می‌فروشند.

 
بلیت کنسرت‌ها چقدر افزایش یافته است؟
 
در این یکی دو سال گذشته که کشور با تورم و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و افزایش چندبرابری قیمت بلیت کنسرت‌ها نیز سبب شده تا این کالای فرهنگی همانند دیگر کالاها از سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی رخت بربند و آنان روی علاقه خود به حضور در برنامه های شاد موسیقی خط قرمز بکشند. به گفته برخی از تهیه کنندگان دنیای موسیقی؛ «بر اساس بر اساس شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اعضای صنف تهیه‌کنندگان آثار موسیقی، با مشورت یکدیگر و کارشناسی و تحلیل، قیمت‌گذاری بلیت‌ها را انجام می‌دهند؛ حال اگر قیمت‌گذاری برخی از کنسرت‌ها گران‌تر از رِنج اصلی و خارج از عرف، تعیین شود، بلیت‌ها به فروش نمی‌رود و عوامل آن کنسرت متضرر می‌شوند؛ البته چنین مواردی کم پیش می‌آید و در بیشتر مواقع قیمت‌گذاری بلیت‌ها بر اساس سقف تعیین شده است.»

اما نکته ای که باید در نظر گرفت، اختلاف قیمت فروش بلیت برای کنسرت‌های مختلف است؛ موضوعی که هنوز از سوی متولیان امر به طور رسمی مشخص نشده است که این تفاوت قیمت به طور دقیق بر چه مبنایی شکل گرفته است؟

دهکده موسیقی

آیا در افزایش قیمت کنسرت‌ها نیز همانند دیگر اقلام حباب وجود دارد؟!
هر کدام از کنسرت‌ها بسته به زمان برگزاری، شهرت و پرطرفداربودن خواننده‌ها، قیمت بلیت متفاوتی دارند؛ مثلاً  زانکو به عنوان نخستین خواننده پاپی که در این یک ماه اخیر کنسرت برگزار کرده است تا ۸۰۰ هزار تومان هم بلیت‌هایش فروخته شد. پس از آن در فاصله کوتاه زمانی، فرزاد فرزین هم بلیت کنسرت‌های خود را تا سقف قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش رساند. به نظر می‌رسد هزینه بالای حضور در کنسرت‌ها را باید به هزینه رفت و آمد و احتمالاً حضور در یک رستوران و خوردن یک شام ساده و برنامه‌های متفرقه هم اضافه کرد که با این حساب، شرکت در یک کنسرت ساده بیش از حدود پنج میلیون تومان برای یک خانواده چهارنفره آب می‌خورد! این در حالی است که  قیمت بلیت  کنسرت خوانندگان پرطرفدار پاپ در سال ۹۸ و دوران قبل از کرونا خیلی کمتر بود؛ مثلاً بلیت کنسرت ۲۰ خرداد ۹۸ بهنام بانی بین ۶۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و کنسرت ماکان‌بند بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان فروخته شد. در سال‌های۹۴ و۹۵،  ۹۶ و ۹۷ هم بلیت کنسرت‌ها از حدود ۴۰ هزارتومان تا ۱۳۰هزارتومان بود.

بوی کنسرت‌های دلاری به مشام می‌رسد!

در این چند ماه اخیر و به علت وجود ناآرامی‌ها در سطح کشور بسیاری از خواننده‌ها از ماه‌ها قبل از رفع محدودیت‌های برگزاری کنسرت در ایران، به خارج از کشور می‌رفتند تا از این راه درآمد ارزی کسب کنند. البته ناگفته نماند که تورم و افزایش هزینه‌های اجاره سالن‌، ابزارهای صوتی و... ناگزیر بلیت کنسرت‌ها را هم گران کرده‌است و در غیر این صورت، برگزاری کنسرت برای برگزارکننده و گروه‌های موسیقی صرفه اقتصادی ندارد؛ اتفاقی که اگر ادامه یابد، در خروج ارز از کشور و کاهش درآمد اصناف مرتبط با برنامه‌های هنری داخل کشور، تاثیرگذار خواهد بود. اما آیا در این شرایط کنسرت نیز همانند دیگر موارد امری لاکچری نخواهد شد، موضوعی که در آینده‌ای نزدیک چندان دور از ذهن نیست.

 

منبع : آخرین خبر

www.akharinkhabar.ir

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را بنویسید

درباره دهکده موسیقی

بانک اطلاعات آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی و اساتید و نوازندگان ایران

logo-samandehi
خبرنامه

برای با خبر شدن از اطلاعیه ها و آفرهای دهکده موسیقی ، ایمیل خود را در این قسمت وارد نمائید.

© تمامی حقوق این سایت متعلق به دهکده موسیقی می باشد. طراحی و توسعه توسط شرکت پارسیسا

منوی دهکده موسیقی
×