«سنندج» شهر خلاق موسیقی شد

«سنندج» شهر خلاق موسیقی شد

1398/08/11 - 11:22 ارسال شده توسط :دهکده موسیقی دسته بندی :اخبار موسیقی 0 نظر

به گفته‌ی شهردارِ سنندج، یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر در این دوره پیگیری جهت ثبت جهانی سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی بود که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از پتانسیل و نظر هنرمندان و صنعتگران پروپوزال این طرح آماده و به دفتر یونسکو در فرانسه ارسال شد.

حشمت اله صیدی با بیان اینکه در راستای رصد برنامه‌های فرهنگی سایتی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی طراحی شد و تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن بارگذاری شد، اضافه کرد: «مقرر شد در ماه نوامبر، یونسکو شهرهایی که پتانسیل لازم جهت ملحق شدن به شبکه شهرهای خلاق جهانی دارند را اعلام کند و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یکی از مهم‌ترین رویداهای مهم فرهنگی است که در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و جذب گردشگر در آینده تاثیر بسزایی خواهد داشت.»

او با تقدیر از زحمات استاندار و سایر مسئولان استانی ابراز امیدواری کرد، با تلاش همه جانبه بتوانیم درآینده در جهت رشد و شکوفایی فعالیت‌های فرهنگی وهنری بویژه در عرصه موسیقی گام‌های اساسی برداریم.

شهدار سنندج همچنین در پیامی ثبت جهانی سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو را به شهروندان بویژه جامعه هنرمندان تبریک گفت. در این پیام آمده است:‌ «خبر مسرت بخش ثبت جهانی سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو در ماه ربیع الاول بهار ماه‌ها موجب شور و شعف فراوان در بین شهروندان بویژه هنرمندان شد. بی‌شک ثبت هنر فاخر موسیقی این شهر در یونسکو یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی است وامروز یکی از روزهای ماندگاردر تاریخ فرهنگ وهنر این دیار است. هنر و هنرمند همواره از جایگاه والا و ارشمندی در بین همه شهروندان سنندجی برخوردار بوده وثبت جهانی هنر موسیقی هم می تواند بهترین گواه بر این امر باشد.

قطعاً پیوستن سنندج به شبکه شهر های خلاق موسیقی می‌تواند در توسعه پایدار صنعت گردشگری و جذب گردشگر و همچنین در توسعه تولیدات محصولات فرهنگی و هنری و به تبع آن رشد وشکوفایی اقتصاد این شهر تاثیر بسزایی داشته باشد.

بسیار خرسندیم که تلاش شبانه روزی جمعی از کارشناسان، هنرمندان ومسولان فرهنگی استان امروز به ثمر نشست و توانستیم برگ زرین دیگر بر افتخار هنر این دیار بیفزاییم.»

در این میان حجت الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون یونسکو – نیز گفت: «پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرهاست تا از تجربه‌های جهانی استفاده کنند و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی کنند. در سال گذشته تلاش بسیار خوبی در کمیسیون ملی انجام شد و در اتفاقی ارزشمند،  چهار شهر ایران به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستند که با حضور وزیر  علوم و رییس کمیسیون ملی، لوح این شهرها اهدا و پلاک کوبی برخی شهرهای یادگیرنده انجام شد.»

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با تاکید بر این‌که ۶۶ شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهرهای خلاق پیوستند، می‌گوید: شهر «بندرعباس» به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» و شهر «سنندج» به عنوان «شهر خلاق موسیقی» از سوی یونسکو تایید شدند.

ایوبی این موفقیت برای دو شهر سنندج و بندرعباس را مدیون توجه شهرداران و اعضای شورای شهر و مدیران شهری سنندج و بندرعباس نسبت به وضعیت شهرها و هنرهای شهری مناطق تحت مدیریت شهری خود می‌داند.

به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکِ «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی» فعالیت می‌کنند.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند. همچنین شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بوم ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد. پیش از این نیز شهرهای اصفهان و رشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به عنوان شهرهای خلاق جهان از سوی یونسکو انتخاب شدند.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را بنویسید

درباره دهکده موسیقی

بانک اطلاعات آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی و اساتید و نوازندگان ایران

logo-samandehi
خبرنامه

برای با خبر شدن از اطلاعیه ها و آفرهای دهکده موسیقی ، ایمیل خود را در این قسمت وارد نمائید.

© تمامی حقوق این سایت متعلق به دهکده موسیقی می باشد. طراحی و توسعه توسط شرکت پارسیسا

منوی دهکده موسیقی
×