هارمونی در موسیقی چیست ؟

هارمونی در موسیقی چیست ؟

1398/02/24 - 14:13 ارسال شده توسط :دهکده موسیقی دسته بندی :آموزشی 0 نظر

 

هارمونی دانشی است برای چند بخشی کردن موسیقی بر پایه خصوصیتهای آکوردها و شایستگی وصلشان به یکدیگر به قصد ساختن ملودیهای زیبا.کسانی که قصد آموختن هارمونی را دارند باید به تئوری بنیادی موسیقی احاطه کامل داشته باشند در آغاز هارمونی یک دانش مقدماتی به نام – آکورد شناسی باید فرا گرفت.

هارمونی در موسیقی عبارت است ازصدا‌های مختلفی که در یک آن همگی به گوش می‌رسند و با هم هماهنگی داشته باشند به گونه‌ای که برای شنونده لذت بخش باشد. در واقع هارمونی چند بخشی کردن موسیقی (دو صدایی، سه صدایی و …) به قصد ساختن ملودی‌هایی زیباتر ازملودی تک بخشی با توجه به تناسب آکوردهاست. یک آهنگساز، برای ایجاد هارمونی با آزمایش آکورد‌های گوناگون، متناسب‌ترین آکورد‌ها با حالت ملودی را انتخاب می‌کند.
هر فردی که بخواهد دانش هارمونی را فرا بگیرد قبل از آن باید تسلط کافی بر تئوری مقدماتی موسیقی داشته باشد. ولی ارائه کلیه مطالب تئوری در این مجال کم ممکن نیست، لذا فقط چند اصطلاح مورد نیاز را تعریف کرده و سپس به معرفی انواع هارمونی می‌پردازیم.

  • فاصله یا بعد: در موسیقی امروز فاصله یا بعد به مفهوم فاصله بین دو نت موسیقی یا همان اختلاف فرکانس موجود بین آن‌هاست.  مثلا اختلاف صدایی که گوش بین دو نت سی و می درک می‌کند.
  • آکورد: زمانی آکورد ایجاد می‌شود که سه نت یا بیشتر هم‌زمان اجرا شوند. آکورد‌ها به شکل‌های مختلف ساخته و از روی هم قرار گرفتن فاصله‌های سوم، چهارم و… تشکیل می‌شوند.
  • کنسونانس (Consonance): فاصله‌ای در آکورد است که تأثیری مثبت و لذت بخش بر شنونده دارد.
  • دیسونانس (Dissonance): فاصله‌ای در آکورد است که نقطه مقابل کنسونانس قرار می‌گیرد و تأثیری تنش زا و نامطلوب دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را بنویسید

درباره دهکده موسیقی

بانک اطلاعات آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی و اساتید و نوازندگان ایران

logo-samandehi
خبرنامه

برای با خبر شدن از اطلاعیه ها و آفرهای دهکده موسیقی ، ایمیل خود را در این قسمت وارد نمائید.

© تمامی حقوق این سایت متعلق به دهکده موسیقی می باشد. طراحی و توسعه توسط شرکت پارسیسا

منوی دهکده موسیقی
×