آرتا فرانکلین جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد

آرتا فرانکلین جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد

1398/01/30 - 11:48 ارسال شده توسط :دهکده موسیقی دسته بندی :اخبار موسیقی 0 نظر

پولیتزر برای مشارکت ویژه این شخصیت برجسته در موسیقی و فرهنگ آمریکا در بیش از ۵ دهه به این خواننده اهدا شده است. پیش از این هنرمندانی همچون باب دیلن، جان کولتران و هانک ویلیامز این جایزه را دریافت کرده‌اند اما هیچ زنی تا به حال موق به دریافت این جایزه نشده بود. فرانکلین پیش از این هم توانست نخستین زنی باشد که به تالار مشاهیر موسیقی راه پیدا می‌کند و بیش از 70 ترانه او، به صد ترانه برتر بیلبورد راه پیدا کرد.
 
البته، میراث فرانکلین و شمار دیگر هنرمندان زن سیاه پوست، مانند نینا سیمون و الا فیتزجرالد، جای محکمی در تاریخ و فرهنگ دارند، چه موسسات تاریخی مانند پولیتزر تصمیم به تآیید آنها بگیرد یا نه! اما به هر حال همانطور که پیتر کلارک (نویسنده آمریکایی) گفت، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر اولویت‌ها برای تأیید بیشتر سیاه‌پوستان باشد.
 
تأثیر او در بیش از پنجاه سال فعالیت موسیقایی غیرقابل انکار است و در این مدت توانست ۱۸ جایزه گرمی را به خانه ببرد. او که در جنبش‌های مدنی هم فعال بود، در مراسم سوگند بیل کلینتون و باراک اوباما اجرا و در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ آواز خواند. فرانکلین در ماه آگوست ۲۰۱۸ در ۷۶ سالگی بر اثر سرطان پانکراس درگذشت.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را بنویسید

درباره دهکده موسیقی

بانک اطلاعات آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی و اساتید و نوازندگان ایران

logo-samandehi
خبرنامه

برای با خبر شدن از اطلاعیه ها و آفرهای دهکده موسیقی ، ایمیل خود را در این قسمت وارد نمائید.

© تمامی حقوق این سایت متعلق به دهکده موسیقی می باشد. طراحی و توسعه توسط شرکت پارسیسا

منوی دهکده موسیقی
×